W naszej Spółdzielni funkcjonuje pięć Rad Osiedli:
Każda z pięciu Rad Osiedla wybranych w maju 2019 roku na trzyletnią kadencję (2019 – 2022) składa się z 12 członków ( § 112 ust. 6 Statutu).
PRZEWODNICZĄCY RAD OSIEDLI
Na mocy przepisu § 112 ust.10 Statutu (tekst jednolity obowiązujący od 22.02.2021 roku), dotychczas trwającą kadencję Rad Osiedli wybranych na lata 2019 – 2022, przedłuża się o jeden rok, co oznacza, że kadencja Rad Osiedli wybranych w 2019 roku trwa od 2019 do 2023 roku.
Zgodnie z § 104 ust. 1 Statutu ( tekst jednolity obowiązujący od 22.02.2021r.) każda z pięciu Rad Osiedli wybranych w roku 2023 będzie składała się z 9 członków wybranych przez członków Spółdzielni posiadających prawo do lokalu na terenie danej części Walnego Zgromadzenia z uwzględnieniem § 73a ust. 5 Statutu, na okres trzech lat spośród nieograniczonej liczby członków Spółdzielni z danego osiedla.
Wyboru członków poszczególnych Rad Osiedli dokonują wyłącznie ci członkowie, którzy stosownie do treści § 73a ust. 5 Statutu zaliczeni zostali do danej części Walnego Zgromadzenia.
W skład Rady Osiedla nie mogą wchodzić członkowie będący pracownikami Spółdzielni oraz zamieszkali poza zasobami Spółdzielni, będący członkiem organu innej Spółdzielni mieszkaniowej i mający zaległości w opłatach za lokale przekraczające należność za jeden miesiąc lub kwotę wyższą od należności za jeden miesiąc obowiązującą w czasie zgłaszania kandydatury.
Kandydować do Rady Osiedla można tylko z jednego osiedla, w którym członek Spółdzielni zamieszkuje. Wyboru członków poszczególnych Rad Osiedli dokonują wyłącznie ci członkowie, którzy uczestniczą w danej części Walnego Zgromadzenia.
Za wybranych na członków Rady Osiedla uważa się te osoby, które uzyskały kolejno największą ilość głosów na danej części Walnego Zgromadzenia. Jeżeli w wyniku wyborów dwóch lub więcej kandydatów uzyska równa liczbę głosów i spowoduje to przekroczenie liczby wybranych w stosunku do liczby (mandatów) miejsc w składzie organu, w skład Rady Osiedla wchodzi kandydat posiadający najniższy numer członkowski w danym Osiedlu.
Mandat członka Rady Osiedla wygasa z upływem kadencji, na którą został wybrany, jednak nie później niż do dnia wyboru Rady na nową kadencję, zgodnie z § 104 ust. 7 Statutu.
Utrata mandatu przed upływem kadencji następuje na skutek rezygnacji, ustania członkostwa w Spółdzielni lub zmiany miejsca zamieszkania poza Osiedle albo poza zasoby Spółdzielni. Ponadto członek Rady Osiedla może być odwołany przez organ, który dokonał wyboru przez upływem okresu na jaki został wybrany większością 2/3 głosów. W wypadkach wymienionych w § 105 ust. 2 Statutu na miejsce członka Rady Osiedla, który utracił mandat wchodzi, do końca kadencji Rady Osiedla następna osoba, która w wyborach otrzymała największą liczbę głosów po osobach, które weszły w skład Rady Osiedla, a w przypadku uzyskania równej ilości głosów, w skład Rady wchodzi Kandydat, który ma niższy numer członkowski. W przypadku niemożności uzupełnienia obsady Rady w sposób opisany powyżej, Rada uprawniona jest do obradowania w zmniejszonym składzie.
Zarząd stwierdza dzień wygaśnięcia mandatu członka Rady Osiedla oraz dzień objęcia wolnego mandatu zgodnie z § 105 ust.5 statutu.
Do zakresu działania Rady Osiedla należy » zobacz regulamin :
sprawowanie nadzoru i kontroli nad działalnością administracji osiedla i placówek społeczno – kulturalnych w osiedlu,
Szczegółowy zakres działania, tryb obradowania oraz sposób podejmowania uchwał i inne sprawy organizacyjne Rady Osiedla określa regulamin uchwalony przez Radę Nadzorczą.