Wykaz dokumentów niezbędnych do załatwienia formalności związanych ze zbyciem (sprzedażą/darowizną/zamianą) posiadanego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, o innym przeznaczeniu lub garażu.
- Złożenie wniosku (druki do pobrania w biurze Spółdzielni przy ul. Obr Westerplatte 6a pok. Nr 14 lub na stronie internetowej Płockiej Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko - Własnościowej www.psmlw.pl) o wydanie przez Spółdzielnię aktualnego zaświadczenia o przysługiwaniu prawa do lokalu (mieszkalnego, o innym przeznaczeniu lub garażu) celem przedłożenia w kancelarii notarialnej, w której będzie sporządzana umowa między zbywcą a nabywcą. Zaświadczenie jest wydawane w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia wniosku
- W przypadku posiadania księgi wieczystej dla własnościowego prawa do lokalu niezbędny będzie aktualny odpis z księgi (do uzyskania w Sądzie Rejonowym w Płocku Pl. Narutowicza 6 bądź w formie elektronicznej ze strony internetowej https://przegladarka-ekw.ms.gov.pl/eukw_prz/KsiegiWieczyste/wyszukiwanieKW?komunikaty=true&kontakt=true&okienkoSerwisowe=false).
- Jeżeli jest zakładana księga wieczysta dla lokalu, dla którego dotychczas nie było prowadzonej księgi, konieczne jest także pobranie aktualnego wypisu z rejestru gruntów i budynków oraz kartoteki budynków (do uzyskania w Urzędzie Miasta Płocka - Wydział Geodezji - Stary Rynek 1, wejście od ul. Zduńskiej).
- Po wejściu w życie od 09.09.2017r. nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nabywca prawa do lokalu z chwilą jego nabycia staje się automatycznie członkiem Spółdzielni i pozostaje nim tak długo, jak długo będzie miał prawo ( lokatorskie, własnościowe albo odrębną własność ) co najmniej do jednego lokalu w Spółdzielni - nawet w ułamkowej części. Jeżeli nabywcami prawa do lokalu są małżonkowie wówczas z mocy ustawy oboje stają się członkami Spółdzielni.
- W przypadku, gdy spółdzielcze własnościowe prawo nabędzie kilka osób w ułamkowych częściach (m.in. w wyniku dziedziczenia), wówczas członkiem spółdzielni może być tylko jedna z nich. Współposiadacze prawa mają obowiązek wyznaczenia spośród siebie jednej osoby, która stanie się członkiem Spółdzielni. Jeżeli tego obowiązku nie dopełnią, wówczas Spółdzielnia sama wskazuje osobę, która staje się członkiem.
- Od 09.09.2017r. nabycie członkostwa w Spółdzielni ( czy to z mocy ustawy, czy też wskutek wyboru przez współposiadaczy prawa ) nie wymaga wpłaty wpisowego ani udziału członkowskiego.
- Jeżeli zbywca był członkiem PSML-W i nie ma w zasobach Spółdzielni innego lokalu, wówczas jego członkostwo w Spółdzielni ustaje automatycznie, z chwilą zbycia prawa do lokalu bądź zbycia ostatniego posiadanego prawa do lokalu.
- Po dokonaniu czynności skutkującej nabyciem prawa do lokalu nabywca jest obowiązany do sporządzenia w Administracji właściwego Osiedla protokołu zdawczo-odbiorczego mieszkania ze zbywcą oraz do złożenia deklaracji o liczbie osób zamieszkałych w lokalu i sposobie gromadzenia odpadów.
- Nabywca zobowiązany jest do korzystania z lokalu zgodnie z jego przeznaczeniem i ogólnie przyjętymi zasadami i normami współżycia społecznego oraz przepisami, które w tym zakresie obowiązują członków PSM L-W.
PONADTO CO NALEŻY WIEDZIEĆ
- Sporządzenie Protokołu zdawczo – odbiorczego.
Protokół zdawczo – odbiorczy mieszkania jest to formularz stosowany przy przekazaniu lokalu do użytkowania nabywcy lokalu w dniu jego przekazania kupującemu.
Jest dokumentem bardzo pomocnym, poniekąd zabezpieczającym prawa zarówno nabywcy jak i sprzedającego lokal mieszkalny, ponieważ protokolarnie potwierdza się stany liczników, stan techniczny lokalu oraz jego wyposażenie, a także rozliczeń z tytułu opłat za lokal wnoszonych zaliczkowo (zimna woda i kanalizacja, energia elektryczna, energia cieplna, gaz z liczników zbiorczych itp.)
Przy sporządzaniu protokołu uczestniczą zazwyczaj kupujący i sprzedający oraz pracownik administracji osiedla.
Protokół zdawczo – odbiorczy powinien zostać sporządzony w trzech jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze stron oraz zostać podpisany czytelnie przez sprzedającego i nabywcę.
W przypadku wykrycia wad w mieszkaniu już po podpisaniu umowy sprzedaży, protokół może posłużyć jako podstawa do ewentualnych roszczeń. Może być również potrzebny podczas podpisywania umów u dostawców mediów przez nowego właściciela mieszkania.
- Określenie terminu wnoszenia opłat w przypadku sprzedaży lokalu.
Opłatę za używanie lokalu do dnia sprzedaży wnosi sprzedający, natomiast od dnia następnego – kupujący, niezależnie od daty faktycznego przekazania lokalu.
Kupujący jest zobowiązany złożyć w odpowiedniej Administracji Osiedla oświadczenie o ilości osób zamieszkałych w lokalu, dla potrzeb ustalenia wysokości opłat za odpady komunalne, dźwig osobowy oraz gaz z liczników zbiorczych.
- Określenie osoby uprawnionej do zwrotu lub zobowiązanej do dopłaty kwoty za media rozliczane po zakończeniu roku obrachunkowego.
Do PSML-W wnoszone są zaliczkowe opłaty na pokrycie kosztów z tytułu dostawy:
- energii elektrycznej na cele wspólne nieruchomości (oświetlenia klatek schodowych, korytarzy piwnicznych i piwnic, dźwigów osobowych)
- gazu dla lokali, których budynki wyposażone są w zbiorcze liczniki gazu (brak liczników indywidualnych dla lokali),
- centralnego ogrzewania i ciepłej wody.
Po zakończeniu roku ustalany jest wynik tj. różnica pomiędzy zaliczkowymi przychodami wnoszonym przez użytkowników lokali a faktycznymi kosztami wynikającymi z faktur za media wystawianymi przez dostawców tych mediów.
Powyższy wynik obciąża (w przypadku gdy koszty przewyższają przychody) lub przysługuje (gdy przychody przewyższają koszty) osobom zamieszkującym dany lokal w ostatnim dniu okresu rozliczeniowego.
W przypadku gdy kwota dopłaty lub zwrotu, zgodnie z życzeniem sprzedającego i kupującego, winna być zwrócona lub odzyskana w inny sposób niż opisany powyżej (tj. proporcjonalnie do okresu, w którym sprzedającemu i nabywcy przysługiwało prawo do lokalu), taką informację należy umieścić w Protokole zdawczo – odbiorczym.